Fotograma de 'Les 400 coups' |
A la matinada, Sabadell, que era una ciutat fabril i industriosa, a mitjans dels anys seixanta no era gens propicia per la vida bohèmia i tot era tancat, tret d’algunes excepcions. Una d’elles era un catau del carrer Sant Antoni, que avui és un digne bar que fan esmorzars i menús pels empleats de les gestories i entitats bancàries veïnes, i que aquells anys era una mena de “cal mai tanquis”.
El secret de la permissivitat seria que el local era menat per un individu gras i malcarat, habitual dels cercles de Les voltes de Ca l’Olivé –la vella casa pairal del poeta que usava el pseudònim de ‘Pere Quart’ - on hi radicava la seu de la Falange, els excombatents i tota la pesca del “Movimiento”, motiu pel qual els Municipals no s’hi deurien veure en cor i farien la vista grossa. L’individu en qüestió estava sempre rodejat d’un grup de camarades: una colla d’homes entre els quaranta i els cinquanta anys que feien despesa de grans quantitats de vi de la Rioja i de conyac andalús.
Un petit grup d’estudiants i treballadors que l’endemà els caldria matinar, sortien de veure la darrera del Truffaut i els calia un lloc on fer-la petar. Tot i que no els agradava l’ambient del catau del carrer Sant Antoni, era l’únic lloc on no vindria el cambrer i els diria que ja era l’hora de tancar, sempre que els fatxes tinguessin les copes ben plenes. La qüestió era, doncs, anar a una taula ben arrecerada de les efusions etíliques dels salvadors de la pàtria i anar-li fotent amb els comentaris de ‘Les quatre cents coups’. Sovint la conversa s’havia d’interrompre, doncs els energúmens, passats de vi, es posaven a desafinar vells himnes, com el ‘’Ich hatt’ einen kameraden’"cantat en un mal alemany amb fort accent català.
No es pot barrejar l’aigua i l’oli, però el seu contacte es fa inevitable si els poses dintre la mateixa ampolla, i la vella paranoia dels salvadors del món de la malevolència de jueus i bolxevics, es va fer palesa quan van voler establir comunicació.
El primer ‘déuvosguard’ va ser quan un dels tipus –un antic tinent de complement, ja llicenciat de l’exèrcit, conegut per la seva afició a vestir l’uniforme (que ja no tenia el dret d’usar) i pujar al tren dels Catalans ( avui de la Generalitat) a espantar els nombrosos soldats que hi anaven i venien, amb l’excusa de si duien ben cordada la guerrera o les botes mal llustrades- es va apropar, ben embriac, i es va dirigir a un a l’atzar, dient-li de manera prou amenaçadora: - “Nano, si tu ets jueu, jo sóc nazi!- davant la qual cosa, tot el grup es va aixecar amb indignada i defensiva actitud. L’obès de la barra i els seus amics van interposar-se per posar pau, calmant l’irat vocacional i frustrat militar de tendències judeòfobes malgrat la seva inconfusible semblança semita.
El gras va portar a la taula l’ampolla de Rioja i unes copes i a continuació va començar el subtil interrogatori: Què feu ?... Què estudieu?...On aneu?...De on veniu?, que els nois varen respondre amb evasives i fintes. Veníen del cine i els agradava beure alguna cosa abans d’anar a dormir. Tan aviat anàven a veure una pel·lícula com a fer una cervesa al xalet de la Carretera de Terrassa on hi havia un bon munt de bagasses. ..En aquesta vida no tot era treballar i estudiar, collons! – va apuntar un, tot fent-se l’home, la qual cosa va semblar que feia gràcia als fatxes.
Es van posar sentimentals –coses del vi- i van anar traient fotos: Aquesta és la meva nena, i aquella la meva dona... i aquest soc jo, quan vaig estar a Rússia amb la ‘División Azul’; i apareixia el tipus en qüestió, vint anys més jove, vestit amb l’uniforme de la Wehrmacht.
O sigui que aquests van ser còmplices dels genocidis, l’holocaust i les matances que es van perpetrar –algú va pensar.
Explicava amb els ulls entelats que varen combatre al riu Vóljov, que van estar a Riga i a Kiev que van encerclar Leningrad, on va morir tanta gent de gana i de fred. Parlava d’aventures amb dones russes i letones i que hi van deixar la pell un munt de camarades, tots bons amics.
Un confessava que des de llavors, tenia tendències d’autòlisis i sovint pensava en suïcidar-se.
Mentre estaven mostrant la sentimentalitat de les seves enyorances i de les seves frustracions, va entrar, tot fent tentines, un d’aquells alcohòlics habituals, de la mitja dotzena que a les tantes de la matinada encara van cercant, sovint endebades, qui els serveixi la darrera copa de la nit. L’obès li va dir, de mala manera, que la barra estava tancada i ja no es servien més copes i que fotés el camp.
L’embriac, frustrat, va deixar anar les seves ires i va començar a desbarrar:
La culpa de tot això la té aquesta merda de règim, i el cabró del Franco que ens té a tots agafats pel ganyot –va dir amb la mirada aquosa però desafiant.
Aquell paio estava embriac i no controlava els seus impulsos, però no era boig ni tonto, i de seguida es va adonar del moviment amenaçador d'un grup de parroquians i ja sabia el pa que s’hi donava.
S’havia desvetllat de cop i havia sortit esperitat per la porta, corrent Sant Antoni amunt. Aquells paios anaven al darrera i un duia a la mà una pistola, una Astra del 9, com la de la policia. Van sonar dues detonacions seques que van retrunyir en el silenci de la nit com dos potents petards.
El petit grup d’afeccionats al cinema de la ‘nouvelle vague’ es va fer fonedís també carrer Sant Antoni amunt. Per sort no hi havia ni sang ni cadàver, sembla ser que l’embriaguesa del tirador no havia propiciat fer una bona punteria.
Era evident que aquella generació – la dels vencedors dels nostres pares- que havien somniat una revolució corporativa també s’havien quedat sense referents i se sentien traïts i tanmateix derrotats. El seu món, tant el dels vencedors com el dels vençuts, ja no hi era i els seus líders, ben morts i enterrats.
Amb d’altres connotacions, la generació següent que era la que somniava amb la cultura occidental, la ‘nouvelle vague’, la revisió del marxisme i la redempció de l’esser humà, també va perdre els seus de referents i encara va fent la ‘viu viu’ persistint amb les fórmules de la coexistència dels drets humans i la dels interessos oligàrquics sota el paravent dels estats de dret.
Sembla ser que avui la gent més jove està demanant el seu lloc en el món i potser són a la barra demanant la darrera copa de la nit, la qual cosa fan optant pel clam inconnex, anarquitzant però coherent, del desig d'un ordre nou.
Ara només cal esperar que no hi hagi d’altres embriacs, sadollats de massa copes i d'excés de frustració i de conservadorisme, que surtin a trencar el silenci de la nit amb l’espetec sord de les seves ridícules armes de pacotilla.
Sempre es corre el perill que hi siguin. Sobretot perquè cada generació creu que el món s'acaba en ella mateixa i no se n'adonen que cal treballar pels que vénen i, sense cap mena de dubte, escoltar el seu llenguatge. La vida es viu endavant. :)
ResponEliminaJo també estic esperançat en el que el jovent puga fer-hi. La vinyeta del Forges a El País d'avui ho diu gairebé tot, i la del Roto d'ahir també. Magnífic Truffaut i les divagacions. Salut.
ResponEliminaUf, quins temps...jo he conegut els fills d'aquests feixistes que parles i no portaven pistola però si t'agafaven et donaven una pallissa...per sort, mai em van agafar...
ResponEliminaEsperem que les protestes i les "indignacions" vinguin acompanyades de propostes. Aquestes sí que es necessiten. Les revolucions han de ser construccions.
ResponEliminaAnava a dir que tot aquella gent ja son història, però ni a això van arribar. Es van anar morint amb una "revolució pendent", les ulleres fosques i el braç dret encarcarat en salutació feixista. Pobres diables.
ResponEliminaNo, no crec que el jovent d'avui hagi de témer aquesta mena de esquadrons; els perills avui son més difosos, més impersonals. La indignació de la gent, joves i no tant joves, va creixent, però ningú sap cap on s'ha de anar ni com canalitzar la indignació. Veurem (bé, alguns potser ja no hi serem a temps) què en surt de tot plegat.
Truffaut és el meu director de dinema favorit. Mercés pel comentari, es podria titular: elogi de la lucidesa.
ResponEliminaClidice,
ResponEliminaBen cert el que dius. La majoria de les generacions tenen la sensació que el mon s’acaba amb elles mateixes i li costa entendre els que venen al darrera, ni que sigui amb un flabiol sonant...En Woody Allen n’ha fet un exercici cinematogràfic d’aquesta insatisfacció generacional amb la seva darrera entrega, però plantejant-ho a l’inrevés: Qualsevol temps passat sembla millor, segons ell, tot i què ñés una realitat totalment subjectiva...
Salut.
Aris,
ResponEliminaCada generació té les seves contradiccions i els seus submóns. He volgut fer una pinzellada amb les dèries d’uns moments que costa d’entendre que van existir...
Tirantlobloc,
ResponEliminaTotalment d'acord, tot i que la indignació és com un rieral difícil de controlar. Hi ha unes cotes d’insatisfacció i uns despropòsits tan evidents que fan que molta gent jove es plantegi la viabilitat del sistema dels més grans, tal com sempre ha estat...
Brian,
ResponEliminaEstic convençut que les bretolades d’aquells no es repetiran. Quan parlo, amb sentit metafòric, de l’arma estrafolària que es pot enarborar em refereixo més a les que gasta el poder judicial i les que serveixen per encimellar i defenestrar partits, nacions i generacions que no pas aquelles Astra del nou llarg que tants clatells van foradar i tantes amenaces van protagonitzar.
Hauríem de viure cent anys més per anar vivint tot el que és pervindre...
Francesc,
ResponEliminaEn Truffaut va ser un excel•lent director i aquelles nits de cinema i alcohol del Sabadell endogàmic dels anys seixanta, impagables.
Fèiem la nostra revolució generacional, malgrat els brètols, i ara els toca als més joves i que ens diguin quin és el seu objectiu vital, que entenc que pot anar per viaranys molt diferents dels nostres...
Vicicle,
ResponEliminaMolt bones les caricatures de “El País” que cites. Jo m’identifico plenament amb el iaio (Forges) entusiasmat i content de veure reaccionar els joves ;-)
El Roto d’ahir és magnífic, i té el valor de tot un article profund amb la seva sentència: és cert que des d’ara tots els partits han envellit no sé quants anys...
Salut.
Vès per on, et comento i no et comento. O sigui, comento el fet que gosis penjar textos llargs i elaborats, contradien el tòpic que demana coses breus i blogs que retrocedeixen cap a twitter. Cada cop en trobo més, i per això és una alegria veure coses com aquesta.
ResponEliminaSobre el text en sí, m'agrada la distància irònica que li poses. A veure si algun dia aprenc a escriure com tu.
Lluís,
ResponEliminaPer dir alguna cosa m’és difícil fer-ho telegràficament. També em passa parlant, que sovint m’enrotllo com una persiana per donar un missatge telegràfic ;-)
Salut i gràcies per comentar.